söndag 18 maj 2008

När?

Jag vet att det redan finns en dag och en tid för denna människas ankomst till världen - det är bara att jag inte känner till dem, försöker jag snällt och fogligt intala mig själv varje gång krafterna tryter. Men det är omöjligt att sätta ord på hur mycket jag längtar vid det här läget. Jag är 40 veckor gången och undrar om det snart är dags eller om jag tvärtom kommer att behöva vänta i ytterligare en vecka (minst, säger den lilla pessimisten i mig...). Det konstiga är att jag haft väldigt täta och rätt så starka sammandragningar i flera dagar. De kommer ungefär var 5e minut och en del av dem är så pass starka att de egentligen skulle kunna vara förlossningsvärkar (...sa dem på BB...). Livsmoderhalsen har dock inte vidgat sig än. Det är tydligen ett slags latensfas och jag ska åka dit igen när samtliga mina förvärkar är i det starkaste laget och helst när de också börjat göra riktigt ont, så för vi se om det äntligen hänt något med livmoderhalsen då. Just detta med "riktigt ont" är jag mest skeptisk till - för mina förvärkar gör knappast "riktigt ont" trots att CTG-maskinen registrerar dem som väldigt starka! Är min livmoder verkligen så van vid ständiga sammandragningar sedan i julas att jag uppfattar detta som helt normalt och bara en aning besvärligt...? Jag fattar ingenting. Ja, inte för att jag vill ha ont direkt, tack, men konstigt känns det...

Inga kommentarer: